Het einde van het jaar en het begin van het nieuwe - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjoerd - WaarBenJij.nu Het einde van het jaar en het begin van het nieuwe - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjoerd - WaarBenJij.nu

Het einde van het jaar en het begin van het nieuwe

Door: heysjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

07 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weer een korte update van de afgelopen weken, want ik merk dat als ik dingen niet meteen opschrijf, je dingen nogal snel vergeet.

Allereerst iedereen de allebeste wensen voor het komende nieuwe jaar!!
Het is op dit moment onverdraaglijk warm. Dan denk je dat NL soms benauwd kan zijn, maar heb het idee dat het hier nu nog erger is. Normaal heb je hier een lekker zee klimaatje met veel wind, nu is het windstil en als je voor het raam staat heb je het idee dat je voor een straalkacheltje staat. Alles is benauwd, vies en plakkerig en je wordt er heel loom van. Vervelend, want moet nu best eea doen om stage goed af te ronden.

Mijn stemming is erg goed, nu de show is afgelopen, maar vooral door het nieuws dat mijn vader deze kant op komt en ik hem kan laten zien hoe het hier is en hoe en waar ik de afgelopen tijd geleefd heb. Daarbij ben ik best wat vrij geweest afgelopen tijd, dus dat scheelt in stress + weer heel wat dingetjes gezien.

Zo ben ik rond kerst eindelijk naar “Kaap die goede Hoop” geweest en Cape Point met Tim en zijn ouders. Een prachtig natuurpark met natuurlijk het beroemde uitkijkpunt, dat erg mooi was, afgezien van de toeristen. Ook zagen we struisvogels waar we extreem dicht bij konden komen en liepen er Bavianen over de weg, wat vooral de moeder van Tim erg leuk vond. Helaas hebben we de foto's niet meer vanwege een inbraak bij Tim en Kasper thuis:(.'s Avonds heerlijk gegeten en ook zijn we met Tim zijn ouders nog naar Mzoli's Braai geweest, wat natuurlijk weer erg leuk was en naar de Krokodillen boerderij, waar we een klein krokodilletje vastgehouden hebben (helaas hebben we ook die foto niet meer) en krokodil gegeten. De smaak was mwah, niet heel vies maar vooral lastig te eten door een soort graatjes die erin zaten. Verder kocht tim nog een krokodillen staart en daarna nog wezen stappen met Bart, Wouter en Ramazula in de Dubliner, want de Cubana was vol.

Die week erop heb ik mijn TV-hart eindelijk weer eens opgehaald. Stel je eens voor: Een soort glazen huis in een shopping mall, maar dan voor televisie. Dat gevoel had ik een beetje en het was een erg leuk en geslaagd idee want mensen vonden het maar wat interessant om ons tv te zien maken. Ook was er veel interactie en trokken we veel bekijks. Ik had aangegeven dat ik graag iets waardevols wilde doen in de studio en zodoende mocht ik de audio regelen. In het begin was het even wennen, maar het was goed om mijn ervaring weer wat op te vijzelen, het is toch heel anders dan mijn eerdere ervaringen met geluid. Achteraf kreeg ik er nog complimenten over, waar ik erg blij mee was want had het idee dat ze me maar wat vonden zeuren tijdens de opnamen. (Je moet steeds de show stil leggen als er iets niet goed is en opnieuw beginnen)
Maar ik was niet tevreden over het geluid van de shows die ik produceerde, dus wilde het nu dan ook beter doen en dat is in ieder geval gelukt:).

Vanwege een gebrek aan apparatuur besloten we niet 3 maar 2 dagen te filmen in de mall en spontaan kreeg ik dan die woensdag vrij (wat fijn was want de rest gingen alleen maar promoten). En zo had ik de kans Kaap die goede Hoop eens te zien;). Donderdag was een wat saaiere dag, vooral omdat we na de mall nog doorgingen naar een christmas carol (Echt iets voor sjoerd: not) optreden gingen, maar het viel achteraf niet tegen. Wel was het even stressen geblazen, maar het is goedgekomen.

Dat weekend erop was het natuurlijk kerst en dat hebben we goed gevierd. Gezellig en lekker gegeten met Tim, Kas en Josje en daarna wezen stappen, al waren we eigenlijk allemaal vrij moe dus het was geen hele bijzondere avond verder. Wel was het gezellig in Longstreet; je merkte duidelijk dat het nu hoogseizoen was!

Die week erop kreeg ik gelukkig veel vrij, ik had dan ook echt niks te doen. Die woensdag zijn Kasper en ik naar het Westcoast National Park geweest (Tim was bij zijn ouders op vakantie) waar een prachtige lagoon lag, we enorm veel surfers hebben gezien, (Ook bij Table View) en waar we enorm lekkere bobotie op hadden! (Een van de redenen om erheen te gaan:P)

De dag erna zijn Kasper, Josje en ik samen met Josje's vriend eindelijk een township (Sloppenwijk) in gegaan. Iets dat al langer op de planning stond, maar we wilden het liever met een local doen dan met een “commerciële tour” meegaan. Het was een fantastische ervaring die eigenlijk mijn hele beeld van Zuid-Afrika op een positieve manier heeft veranderd. Natuurlijk is het erg om de armoede en de slechte hygiënische omstandigheden te zien, maar er was wel veel sfeer op een of andere manier en de mensen ontvingen ons met open armen. De vriend van Josje vertelde ons dan ook dat de kans erg groot is dat veel van die mensen nooit eerder blanken hadden gezien en ze het enorm waarderen dat wij als een van de weinige toeristen wel de townships kwamen bezoeken. Dit bleek ook wel aan de kinderen, die op ons af kwamen gerend en onze handen vasthielden, ons rond wilde leiden en met ons wilden spelen. Ik zal even achter de foto's aan gaan. Het leven is compleet anders en je kunt je niet voorstellen dat mensen zo dag in dag uit leven.
Wel grappig is dat de vriend van Josje vertelde dat hij niet weg wilde uit de township, maa als ie kinderen zou hebben, zou ie ze graag wel buiten de township op willen laten groeien. Goed, hij had dan ook de mogelijkheid, maar hij vertelde ons ook dat er veel mensen zijn die echt niet weg willen uit de township, niet naar de stad gaan om werk te zoeken, etc. Toch best vreemd.
Het was een geweldige ervaring die we eigenlijk eerder al hadden moeten doen!

En de dag erop was het natuurlijk Oud en Nieuw. Veel van verwacht en de dag zelf was dan ook heerlijk. Een leuk filmpje gehuurd en s avonds uiteraard weer heerlijk gekookt en veel gedronken. 's avonds naar het feest bij het Waterfront, waar we kaartjes voor hadden, maar vanwege de drukte kwamen we er echt pas 5 voor 12 aan. Het feest en het vuurwerk vielen erg tegen, even als de lauwe bier tegen niet-lauwe prijzen. We waren blijkbaar niet de enigen, want om half 1 was het aantal bezoekers al bijna gehalveerd. Daarna een pokke-end gelopen naar Longstreet met een hele groep andere Nederlanders, waar het erg druk was, al was dat op de meeste plaatsen in de stad wel. We zijn toen een hele foute en kleine tent binnen gegaan, maar goed, we waren in ieder geval binnen. Toen we de tent uit moesten, zijn we richting het strand gegaan voor een erg frisse nieuwjaars(nacht) duik.

De dag erop rustig aan gedaan, lekker ontbeten en een andere film en cabaret gekeken, ook om een beetje aan de hitte te ontsnappen. (en uit te brakken)
De volgende dag wilden we naar het befaamde 'Cacoon Carnival', maar helaas kwamen we van een koude kermis thuis. Want, ondanks de 2e een belangrijke feestdag was van origine voor de gekleurde slaven in Z-A, hielden ze het niet op zondag, maar op zaterdag, omdat het een zondag was. Zucht... Toen zijn we maar een stukkie gaan rijden door Constantia. Best een goede dag eigenlijk; het was er prachtig!

Maandag had ik maar even besloten niet naar het werk te gaan, gezien het hier een wet is dat als een feestdag in het weekend valt, je de maandag erop vrij bent. Maar blijkbaar is 1 jan geen feestdag zoals bij ons, want blijkbaar moest iedereen werken. Maar ach, geen haan die er naar kraaide. Met Tim naar het Carnaval geweest, wat dus wel weer op maandag was (het duurt hier 3 weken) en dat was een leuke ervaring. Daarna nog wat bier gedronken en de zonsondergang bekeken. Dinsdag was het weer zo ver: weer aan het werk, maar ik had wel een leuke break, want ik was weer gevraagd om extra voice-Overs op te nemen voor de toerbussen.

De rest van de week was bloody-hot, niet uit te houden en saai op het werk, dus vandaag maar weer een dagje vrij genomen, hard genoeg gewerkt voor afgelopen week:).

Fijn weekend, de groeten en tot snel! (Nog maar 28 dagen!:()

  • 07 Januari 2011 - 13:35

    Aukje:

    Haha..klink goed ;)
    Jammer dat oud en nieuw tegenviel, maar ach heb je dat ook weer meegemaakt!
    Lijkt me echt vet om in een sloppenwijk te komen..dat wil ik ook!! :d
    Veel plezier nog..de laatste 28 dagen.
    Wanneer is je laatste stagedag?
    Xjes Auk

  • 07 Januari 2011 - 13:36

    Sanne:

    hey lieverd!

    Fijn om weer eens een update te lezen.
    je hebt weer veel leuke dingen gedaan, dat glazen huis klinkt erg goed :)
    Nog maar een maandje en dan kom je alweer naar huis :) stiekem kijk ik daar toch wel naar huis.
    zonde dat je nu niet meer kunt bewijzen dat je echt een krokodil hebt vast gehad...

    succes nog met stage! liefs

  • 07 Januari 2011 - 14:13

    Jorick:

    Maine! 28 dagen, dat is te overzien. En dan ben je ein-de-lijk weer terug! Snel daarna gelukkig weer op weekendje, de voorbereidingen gaan goed, dus wordt TOP! Heel veel plezier daar nog de laatste dagen met je vader en succes met de afronding van je stage! Kus

  • 07 Januari 2011 - 14:30

    Waisje:

    Heejj Schatteke!

    Echt heerlijk om je verhalen te lezen! Volgens mij hoef je je daar ook nooit te vervelen! En die sloppenwijk, dat lijkt me ook heel bijzonder om mee te maken!
    Geniet van je laatste 28 daagjess!!!

    Denk aan jou, Dikke kuss!!

  • 07 Januari 2011 - 18:52

    Mama:

    Hoi Sjoerd,
    Je hebt weer een leuk verslag geschreven,wat apart dat het bij jullie zo bloedheet is en dat wij hier in de kou zitten.
    Je kunt de dagen inderdad al aftellen en ik moet je eerlijk zeggen, dat ik dat wel fijn vind, want ik kijk er eht naar uit je weer te zien en al je verhalen "live "te horen.
    Maar eerst maar even lekker genieten als pa komt! Liefs, mama

  • 07 Januari 2011 - 20:15

    Marjolein:

    Heeejj,,

    Weer een hoop meegemaakt zie ik! Goed om te horen/zien dat je je nog steeds vermaakt. Jammer van de foto's :( Hoop niet dat ze veel hebben weg gehaald bij Kasper en Tim.. Jammer van je oud en nieuw :( Gelukkig komen er nog een hele hoop andere oud en nieuws aan. Moest erg lachen om je 'lauw bier tegen niet-lauwe prijzen' opmerking :D

    Tot snel,
    I miss you like crazy!
    M

  • 08 Januari 2011 - 18:14

    Eline:

    He Sjoerd!
    Gaaf dat je bij Cape Point bent geweest! Raar he, om op een bordje te zien dat Amsterdam bijna 10000 km verder weg ligt!
    Nog maar 28 daagjes... Das niet veel! Geniet er nog maar extra van!
    Xx vanuit het eindelijk sneeuwvrije Nederland

  • 10 Januari 2011 - 15:37

    Sjoerd:

    Hey hey bedankt voor alle toffe berichtjes, echt leuk!
    Zekers goede tijd hier gehad en het beste moet denk ik nog komen.
    Eline: het is echt een prachtig punt, nog mooier dan ik verwacht had alleen die wegwijzer vond ik dan weer wat te toeristisch, maarja wel geinig dat je in ieder geval weet welke kant je op moet:P

    Groet,
    Sjoerd

  • 18 Januari 2011 - 10:47

    Sanne:

    Morgen komt je pappa al!!

    wil jullie samen erg veel plezier wensen, dat jullie maar veel van het "echte" afrika mogen zien en ik hoop nog wat beestjes:P van de big 5

    liefs

  • 30 Januari 2011 - 11:05

    Hey:

    Nog maar 5 dgn!! Veel plezier nog je laatste dagen

    Groeten uit een lekker fris dongen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Na een fantastisch avontuur in de Verenigde Staten waar ik enorm van heb genoten, staat de volgende al weer voor de deur: 5 maanden op stage in Zuid-Afrika! Ondanks dat ik veel supertoffe mensen hier ga missen, ga ik zeker weten er een hele vette tijd van maken! Ik ga stage lopen in een van de mooiste steden ter wereld waar het natuurschoon het land domineert en ik mag daar dan ook nog eens voor de lokale TV een talkshow gaan produceren. Hard werken, maar ook veel lol en ontspanning staan gegarandeerd. Want het leuke is dat Tim en Kasper en Steffie en Anne ook in Kaapstad stage lopen, dus we gaan een toffe tijd tegemoet!:) Om jullie toch enigzins op de hoogte te houden van onze avonturiertjes hier, heb ik deze waarbenjij aangemaakt. Ik beloof niks, maar wellicht plaats ik hier zo nu en dan eens wat op. Mijn verblijfadres daar (wellicht leuk en handig voor enkele thuisblijvertjes) is: Blake House Observatory 4 Blake Street, Observatory 7925, Cape Town Foto's ga ik zoveel mogelijk plaatsen op: http://picasaweb.google.com/beurdens Ook foto's van onze Amerikareis vindt je daar! dagsê en tot over 5 maandjes! Sjoerd

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 14276

Voorgaande reizen:

12 December 2017 - 10 April 2018

Rijsverslag

09 September 2010 - 04 Februari 2011

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: