Eindejaars Conference - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjoerd - WaarBenJij.nu Eindejaars Conference - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjoerd - WaarBenJij.nu

Eindejaars Conference

Door: heysjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

31 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het einde is in zicht. Een einde van een voor mij wel heel bijzonder jaar. Met recht kan ik zeggen dat ik nog nooit zo'n interessant, leuk en lang jaar achter de rug heb. Nog steeds denk ik steeds weer als ik een datum ergens invoer of zie: goh, nog steeds 2010. (Voor mijn gevoel had ik dit dan ook al in NL afgesloten). Een jaar met ups en downs, vallen en opstaan, maar vooral vol met enorm vette ervaringen en ik ben er alleen maar sterker uitgekomen. Sowieso heb ik ook veel geluk gehad, want dingen hadden heel anders en negatiever uit kunnen pakken. Zo is de Amerika reis er toch van gekomen, ondanks stakingen en natuurrampen. En mijn stage is op het nippertje doorgegaan, anders had ik deze fantastische ervaring nooit gehad.

Dit heeft niet alleen mijn jaar heel bijzonder gemaakt, maar het heeft me denk ik ook getekend voor het leven. Ik heb veel nieuwe inzichten verworven en veel inspiratie opgedaan. En dan wordt op de valreep het jaar ook nog eens afgesloten met wijselijke inzichten die me eindelijk een goede richting op sturen, waar ik eigenlijk de afgelopen 2,5 / 3 jaar zo naarstig naar op zoek was. (Althans, ik heb er een heel goed gevoel bij)

Ik ga 2010 echt enorm missen, al beloofd het begin van 2011 ook een enorm gaaf vooruitzicht waarvan ik aanvankelijk nooit had durven dromen.

Samen met mijn vader gaan we een hele vette tour door Zuid-Afrika maken en hopenlijk meer zien van het land en cultuur dan alleen het westerse (maar o zo chille) Kaapsad. Om nog maar te zwijgen over het geplande weekendje de week na thuiskomst en natuurlijk het Carnaval 2011!

Een overzichtje van het afgelopen jaar.

1. Deels positief en negatief
Het festival dat ik probeerde te organiseren voor onze gemeente. Het is helaas niet door gegaan, al was ik voor mijn gevoel een heel eind gekomen. Wel veel geleerd, maar de teleurstelling was uiteraard enorm groot. Ook nu ik er op terug kijk heb ik nog steeds niet de voldoening die ik hoopte te krijgen. Was ik aanvankelijk nog van plan het later op te pikken, is mijn visie op de wereld zo veranderd dat ik denk dat het er voorlopig niet in zal zitten, mocht het ooit nog komen.

2. Erg positief
Het 55 uurs project van school. Tijdens dit project gingen we de uitdaging aan om binnen 55uur een filmpje te maken binnen een bepaald genre en topic van begin tot eind, inclusief filmposter, muziek, etc. Sowieso is dat een leuke uitdaging, maar als je dan ook nog eens in een leuke en goede groep komt met allen hun eigen kwaliteiten en spirit om er iets goeds van te maken, gepaard met veel humor en respect, kun je alleen maar in je handjes knijpen. Veel geleerd, op zowel technisch vlak als samenwerken en mensen beter leren kennen.

3. Heel erg Positief
NHTV Theater. Daar ik erg veel lol en voldoening hieruit heb kunnen halen, verdient dit zeker een plaatsje op dit blog in mijn top 5 meest bijzondere dingen. Al weet ik niet precies waar ik het in de tijdslijn zou moeten plaatsen, gezien het het hele schooljaar doorliep. Ik heb er zoveel tijd als mogelijk in gestoken en heb dat altijd met veel plezier gedaan. Het is ook echt iets wat ik ben gaan missen nu ik hierheen vertrokken ben (zucht, nóg een hobby/passie erbij) en ik hoop volgend jaar er weer een mooi aandeel aan bij te kunnen dragen. Ik kijk, net zoals naar AspasiA, er weer enorm naar uit hier lekker creatief voor aan de slag te gaan!


4. Nog veel Positiever
Een droom die uitkwam: Na 22 jaar ging ik voor het eerst Europa uit en dan nog wel naar Amerika, waar ik, vooral vroeger, zoveel positieve dingen over hoorde. Het beste van de hele reis was nog wel dat we met een enorme groep van zo'n 45 man gingen.
Dolle boel en dikke pret, dat vooral werd aangevoerd door de productie van een (onze eerste) live TV show. De tijd vloog voorbij en de eerste dag in de studio zouden we nooit ons geld op de show inzetten, want hoe konden we in zo'n korte tijd al die knopjes en dingetjes uit ons hoofd leren?! Maar de enorm goede begeleiding en intensieve training sloeg ons er doorheen, al bereik je niks zonder enthousiaste groepsleden. Wederom een leuke en gemotiveerde groep, een gevarieerd programma en als klap op de vuurpijl een blijk van waardering door de docenten: onze show werd als beste algehele productie verkozen.

Deze trip bevatte onder andere reisjes naar de Grand Canyon en Las Vegas en de Hoover dam, waar ik van jongs af aan al naartoe wilde. Vielen die laatste 2 me in een bepaalde zin een beetje tegen, ben erg blij er nu geweest te zijn. Las Vegas is echt een gekke stad en je weet gewoon niet wat je overkomt. Maar 's avonds moet je wel gaan stappen, anders is er na 12en geen klap meer aan. En dat was een beetje mijn fout..

Na de fantastische Flagstaff/NAU ervaring, verlieten we met veel pijn in ons hard al na 3 weken de campus. Het voelde aan als 2 dagen, maar wel waren we een soort van hechte familie geworden, ook met de mensen en leraren daar. (en helaas moesten we de prachtige studio waar je lekker je gang kon gaan en alles kon leren wat je maar wilde ook achter ons laten).

Edoch waren we opgetogen, want we begonnen onze mega-vette maar lange reis helemaal richting San Francisco, maar dan wel via Los Angeles en het Yosemity Natuurpark, wat het hoogtepunt van de reis was, maar uiteraard te kort. Al is dat dan weer een rede om een keer terug te komen, zoals zoveel dingen in Amerika.

4. Negatief
Het WK 2010. En dan heb ik het absoluut niet over “onze” prestaties, al was de finale een droevige gemiste kans. Het ergste van het WK was dat we door onze Amerika trip er vrij weinig van mee kregen. Nu kon ik dat voor 1 keertje wel verdragen, want we kregen er immers veel voor terug, blijkt het dat terwijl we daar zitten een andere jongensdroom verrees: NEDERLAND IN DE FINALE VAN EEN WK!! Wij gingen helemaal uit onze plaat na de wedstrijd tegen Brazilië, maar daarna was er vrijwel direct niks van te merken in het niet-voetbalkijkend Amerika.
Gelukkig was het in San Fran andere zaak en werd er op een plein een groot scherm geplaatst, waardoor we letterlijk naast de vijand stonden en we ze met vlag en wimpel versloegen. De hele dag complimenten en felicitaties van de vriendelijke Amerikanen, maar toch was de sfeer niet compleet. Zelfs in mindere edities gierde het veel meer door me heen dan dit jaar. Het meest blije met de uitslag van de halve finale was dan ook dat we gelukkig in ieder geval één wedstrijd konden zien van onze jongens tijdens het WK in Nederland zelve. (Al was ik op dat moment meer bezig met het niet willen verlaten van Amerika, de mooie stad en de leuke groep mensen). Eenmaal thuis werd gelijk duidelijk wat we al die tijd misten: Iedereen was vrolijk, opgetogen en eeuh.. oranje:P. Helaas heeft het niet mogen gebeuren en hebben we ook niet eens één eigen doelpunt in eigen land mee kunnen maken. Want wat een gekkenhuis moet dat zijn geweest...

5. Erg Positief
Om het toch een beetje goed voor mezelf te maken, besloot ik maar naar het gastland Zuid-Afrika te vertrekken. Nee hoor geintje, dit lag al langer op de planning maar het is al die tijd erg spannend geweest omdat ik nog steeds geen stage gevonden had en de tijd begon echt te dringen. Tijdens en na Amerika nog veel bezig geweest met alternatieven zoeken, en steeds maar de bemiddelingsbedrijven benaderd die steeds weer beloofden iets op tijd te kunnen vinden. Nadat 1 van deze 2 bedrijven de moed had opgegeven, deed ik vrijwel hetzelfde en begon zelfs Nederlandse opties te overwegen. Echter had ik daar helemaal geen zin in, want wilde graag deze kans pakken nu het mogelijk was.

En gelukkig, opeens stond voor mijn neus een mailtje met daarin het positieve nieuws dat er een geschikte stage voor me gevonden was! En dat niet alleen, het paste perféct bij me: TV maken en dan niet in de vorm van een assistentje, nee: ik ging een eigen show produceren en veel met mensen, ook in de communities samenwerken.
Uiteraard klonk het op papier allemaal iets beter dan in realiteit. Op zich is er prima aan hun woord gehouden, maar de werkdruk en verantwoordelijkheid lag érg hoog. Ik werd niet ingewerkt en de communicatie hier is compleet anders dan in Nederland, om nog maar te zwijgen over hun visie van tijd. Daar ik nul ervaring had in het produceren etc. van zo'n show, buiten de NAU workshop om, maar dat was toch heel anders, verliep een en ander niet geheel zonder slag of stoot. Hoe kon ik nu weten wie waarvoor verantwoordelijk was en dat als mensen dingen beloofden, ze dat gewoon niet nakwamen of te laat op kwamen dagen?!

Al met al heb ik er veel van geleerd en ben ik heel blij dat ik het heb gedaan, maar ook dat het erop zit. En natuurlijk niet alleen op professioneel vlak, maar juist ook op gebied van culturen, visie op de wereld, etc. ben ik enorm gegroeid/veranderd.
Ik merk wel dat ik mijn weg hier steeds meer gevonden heb en me beter aan kan passen aan de werk cultuur hier. De show ging steeds beter en ook andere projecten, al waren ze dan wat kleiner, verliepen van een leien dakje. Daarbij heb ik nog steeds het gevoel dat ik TV maken heel erg leuk vind, vooral alles wat met de studio te maken heeft. En dat is heel belangrijk en is me veel waard.

En zoals gezegd ben ik nu dus weer veel inzichten rijker op persoonlijk vlak, waardoor ik steeds beter weet wat ik nu wil in het leven en waar ik mijn aandacht op moet gaan vestigen. Blij dat ik dit nu heb, net voor het einde van het jaar/mijn trip komt zodat ik zodra ik terug ben hopelijk de juiste, maar in ieder geval makkelijker keuzes kan maken!

6. Negatief
Helaas aan het einde van het jaar nog wat negatieve dingen gebeurd. Zo zijn er in korte tijd 3 geiten overleden en een man bij ons in de straat, heel onverwacht. Niet leuk en vreemd om te horen als je zo ver weg zit, al kan ik het daardoor denk ik wel beter van me af zetten.

7. Erg Positief
Gelukkig gebeuren er dan ook weer positieve dingen om je heen. Marco's eerste kindje is geboren, een prachtig dochtertje! Ook Mandy is bevallen van haar kindje en persoonlijk kreeg ik het beste kerstcadeautje ooit gehad.

Nieuws terugblik 2010
Al ben ik helemaal geen fan van het nieuws (een van de onderstaande nieuws items is ook een goed voorbeeld van mijn redenen waarom), zou ik toch graag even terug willen blikken op belangrijke gebeurtenissen van afgelopen jaar, zodat me toch iets bij blijft van wat er afgelopen jaar in de rest van de wereld (Nederland) is gebeurd. Ik heb niet veel mee gekregen, en het meeste wat ik heb meegekregen weet ik maar half, maar dit zijn mijn inziens de meest merkwaardige dingen:

1. Persvrijheid
Denk je eens in: je zit rustig in het vliegtuig met je ouders en broer terug van een heerlijke vakantie omdat je ouders zojuist 12,5 jaar getrouwd zijn. Je kunt niet wachten je vrienden en je veilige thuishaven weer te zien en te vertellen wat je allemaal gezien en gedaan hebt.
Halsoverkop begint het vliegtuig te schudden en allerlei onverwachte capriolen uit te halen. Zuurstofmaskers vallen naar beneden en er is paniek all over the place. Niemand zit meer rustig in zijn stoel en iedereen vraagt zich af of ze het wel gaan redden. Jij als 9 jarige begrijpt helemaal niks van wat er gebeurd, en ook papa en mama kunnen je er niet gerust in stellen en ook je broer heeft geen antwoord. De paniekerige uitdrukkingen van hen en iedereen om je heen is het laatste wat je van ze ziet en dit aanblik zal je altijd bij blijven.
Na enige tijd van stilte ontwaak je met veel pijn en er is niemand, niemand meer om je heen waar je zojuist nog mee zat te praten in het vliegtuig of waarmee je in de rij hebt gestaan om te mogen boarden. Van alles schiet door je hoofd, je maakt je zorgen en vraagt je af waar je liefhebbende familie is waarmee je pas nog veilig in het vliegtuig zat. Tijd om bij te komen is er kennelijk niet, je kunt het niet eerst een tijd laten bezinken, want het belangrijkste is dat er een journalist voor je aan de lijn is die als aller eerste jou gesproken moet hebben.
Ik vind dit ronduit schandalig. Je vraagt je dan toch af wat normen en waarden zijn die je heel je leven zijn aangeleerd, maar kennelijk draait deze hele wereld toch weer om geld. Smerig geld. Ik was echt geschokt hierdoor en wist meteen weer waarom ik vrijwel nooit nieuws kijk.

2. Een bak lava
De natuur laat van zich horen. Kennelijk even genoeg van al het vliegverkeer en even laten merken dat mensen er zo van afhankelijk zijn geworden dat we miljoenen schade hebben gelopen. Nou ja, ik denk niet dat de natuur het zo uit gedokterd heeft, want als de vulkanen duizenden jaren geleden uitgebarsten waren, had dat geen verschil gemaakt.
Al heb ik en ik denk vrijwel iedereen altijd geweten dat de natuur zo vele malen sterker is dan wij met onze kennis en technologie, vond ik het toch mooi om te zien dat de mens even zo klein werd.
Wel enorm spannend, want de vraag was nog of dat we wel naar Amerika konden vliegen, was het niet vanwege de vulkaan, was British Airways, waarmee we zouden vliegen, aan het staken. Gelukkig hebben ze er alles aan gedaan om de vluchten door te laten gaan en konden we lekker vliegen als gepland.

3. Politiek
Tja, de politiek. Wederom een heel bewogen jaar, waarvan deze misschien nog wel de meest extreme die ik heb meegemaakt. Ik was blij even aan het hele circus te kunnen ontsnappen, want je kon geen kant meer op of het ging over politiek. De uitslag verraste me niet, al was ik er wel bang voor. Ik ben bang dat we met het nieuwe rechts volledig Amerika achterna gaan en het land van kennis, gelijke kansen en veiligheid volledig verwaarlozen. Om nog maar te zwijgen over onze cultuur. Natuurlijk is economie belangrijk, maar juist door gelijke kansen te bieden aan eenieder blijven we als mini-land sterk en tevens houd je daardoor de veiligheid hoog. Bovendien Wilders politicus van het jaar. Het moet niet gekker worden. De toekomst zal uitwijzen waar het heen zal gaan, maar als je het mij vraagt, beloofd het niet veel goeds.

4. Misbruik
Verschrikkelijke berichten dit jaar over kindermisbruik. Al ben ik erg bang dat dit soort dingen veel vaker voorkomen dan wij denken, kan ik alleen maar blij zijn als er zo een verschrikkelijk bericht aan het licht komt en zo een kerel opgepakt/in de gaten gehouden wordt, in de hoop dat het nooit meer gebeurd. Ook dat is mooi aan NL dat we dat doen en kunnen, in veel landen van de wereld (ZA) is dat nog lang niet het geval, hoe erg dat ook is.

5. Opmerkelijk
Maar waar: Mijnwerkers die 67 dagen onder puin, as en andere zooi hebben geleefd en op een wonderbaarlijke manier levend hieronder vandaan zijn gekomen. De wonderen zijn echt de wereld niet uit. Ik hoorde dit nieuws pas kort geleden, maar ik kan het haast niet geloven. Vandaar dat het nog vers in mijn geheugen zit en een plaatsje in de top 5.

Bedankt iedereen voor het lezen. Het moge duidelijk zijn dat 2010 echt een topjaar voor me was dat ik niet zal vergeten. Met een soort van heimwee verwissel ik vanavond dit jaar voor 2011, maar je kunt goede tijden niet aan een jaar vastpinnen. En zoals gezegd, 2011 beloofd ook heel veel goeds!!

Iedereen een hele fijne jaarwisseling toegewenst en een gezond, mooi en spetterend 2011!!

Sjoerd

  • 31 December 2010 - 10:52

    Waisje:

    Lieverd,

    Mooi verhaal met al die hoogtepunten!
    Geniet nog van je laatste maandje daar en vooral van de trip die je nog gaat maken!!

    Dikke knuffell!
    Fijne jaarwisselingg!! XxxX

  • 31 December 2010 - 10:57

    Sanne:

    Hey Sjoerd,

    je hebt je jaar mooi samen gevat, zowel voor je persoonlijk als in het nieuws.
    ik mis wel dat sven kramer het goud niet pakte omdat zijn trainer hem de verkeerde baan in stuurde... ook best een lullig moment.

    Mijn jaar bestaat ook uit ups en helaas downs, ik ben blij dat het jaar voorbij is en hoop voor meer goeds in 2011

    liefs Sanne

  • 31 December 2010 - 13:23

    Marjolein:

    Haaajj :)

    Mooi verhaal! Mooie samenvatting!

    Oh oh oh, wat waren we gedeprimeerd na die verschikkelijke wedstrijd tegen Spanje afgelopen zomer :( Gelukkig genoeg leuke dingen gebeurd, dat scheelt :)

    Veel plezier nog daar en tot snel!
    Leuk dat jullie pa daarheen komt :D

    Fijne feestdagen!
    x Enjoy!

  • 31 December 2010 - 14:29

    Kim:

    Mooi gesproken!
    Ook een hele fijne jaarwisseling voor jou, eentje die je niet snel vergeten zal!

    Liefs, JeZus xx

  • 01 Januari 2011 - 13:45

    Mama:

    Hoi Sjoerd,
    Op de eerstge plaats natuurlijk de allerbeste wensen voor 2011, dat het voor jou net zo'n vruchtbaarjaar mag worden als 2010 voor je was! We hebben je gisteravond een paar keer proberen et bellen, maar helaas, dat lukte niet!
    Leuk dat je zo'n soort van jaarverslag gemaak hebt!
    Het was hier erg rustig rondom de jaarwisseling Het begint nu echt te korten dat jij nog daar bent!Nog slechts een maandje en ik kijk er naar uit dat je weer thuiskomt, maar ik vind hetwel leuk dat je pa nog het een en ander kan laten zien, hopenlijk worden dat echt gave weken!
    En het lijkt me verstandiger dat jij daar verslag van doet, want vor pa is dat moeilijker, maar ik hoop ook dan nog regelmatig iets van je te horen.
    Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Na een fantastisch avontuur in de Verenigde Staten waar ik enorm van heb genoten, staat de volgende al weer voor de deur: 5 maanden op stage in Zuid-Afrika! Ondanks dat ik veel supertoffe mensen hier ga missen, ga ik zeker weten er een hele vette tijd van maken! Ik ga stage lopen in een van de mooiste steden ter wereld waar het natuurschoon het land domineert en ik mag daar dan ook nog eens voor de lokale TV een talkshow gaan produceren. Hard werken, maar ook veel lol en ontspanning staan gegarandeerd. Want het leuke is dat Tim en Kasper en Steffie en Anne ook in Kaapstad stage lopen, dus we gaan een toffe tijd tegemoet!:) Om jullie toch enigzins op de hoogte te houden van onze avonturiertjes hier, heb ik deze waarbenjij aangemaakt. Ik beloof niks, maar wellicht plaats ik hier zo nu en dan eens wat op. Mijn verblijfadres daar (wellicht leuk en handig voor enkele thuisblijvertjes) is: Blake House Observatory 4 Blake Street, Observatory 7925, Cape Town Foto's ga ik zoveel mogelijk plaatsen op: http://picasaweb.google.com/beurdens Ook foto's van onze Amerikareis vindt je daar! dagsê en tot over 5 maandjes! Sjoerd

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 14250

Voorgaande reizen:

12 December 2017 - 10 April 2018

Rijsverslag

09 September 2010 - 04 Februari 2011

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: